Over het algemeen waren de kapiteins op deze schepen allemaal z.g. kapitein-eigenaren, slechts enkelen hadden twee of meer schepen in dienst. Toen in 1940 de oorlog uitbrak wist meer dan 90% zich op tijd uit de voeten te maken naar Engeland. Velen van hun hebben daarna een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de evacuatie van geallieerden in Duinkerken en Le Havre, de z.g.n. "Operatie Dynamo".
Maar niet alleen in Groningen, ook in Friesland en vooral ook in de Zaanstreek ging men varen met dit soort schepen.Zoals
Ook een maatschappij uit Zaandam zag het winstgevende van het transport van vloeibare lading over zee in. Hier een van zijn modernere kusttankers, waarschijnlijk gebouwd in Duitsland in 1972
Zoals hier de Leuvehaven, na een lange reis niet meer zo goed in de verf. Het waren schepen met twee dekken en omdat het ruim boven het onderste dek gold als deklading waren het nog steeds coasters. Toen tegen het einde van de vorige eeuw het maximum van 499 BRT voor een coaster werd losgelaten opende dit de mogelijkheid tot heel andere scheepstype's.
Welke overigens meestal werd vervangen door een peiling met het handje, wat haast net zo zuiver was, om via een kruis- of vierstreekspeiling de positie te bepalen.Hier
Contact
Coastalshipping