M.S.Emmy S.

Over mijn tweede en tevens laatste schip als stuurman heb ik niet zo veel te vertellen op persoonlijk vlak.Een mooi schip met een prima bemanning. In 1957 werd ze tewater gelaten op scheepswerf Bijlholt N.V. Foxhol voor rekening van B.J.Swiers & Mrs.Swiers-Mooibroek (Carebeka managers). 1959 In zware mist gestrand op de dijk bij Nieuwe Sluis onderweg van Londen naar Gent. Na een maand op eigen kracht losgekomen en vlak-schade gerepareerd op scheepswerf De Schelde te Vlissingen en weer in bedrijf gebleven voor fam. Swiers tot 1975. Daarna verkocht aan Roha Shipping C.V. Rotterdam en omgedoopt tot First. In 1980 ging hij naar een Libanese eigenaar en geregistreerd in Turkije. De naam wordt Inayet Allah. Daarna in 1981verkocht aan een onbekende Turkse eigenaar en haar derde naam wordt Abdellatif. In 1986 komt ze in handen van de  Syrische rederij Leyla Mohamad Adawieh  uit Tartous en omgedoopt tot Faten. Nu iets merkwaardigs: 1990 wordt ze terug gedoopt als Abdelatief en in 1991 wordt ze weer Faten. 1993 wordt ze gekocht door Samir Kaddour, Anwar Ahmed Jawhar &Mustafa Ossman Dileh ook uit Tartous. Hoe de diverse eigenaren staan in verhouding tot elkaar is onbekend doch dat er een verband bestaat lijkt me duidelijk. Ik heb goede herinneringen aan de Emmy S. Maar de wal lonkte en ik heb daar aan toegegeven.

 

Dat mijn herinneringen aan de laatste schepen zo selectief is heb ik te danken aan de gebeurtenissen beschreven onder de link "over ons".  De Eddystone heeft echter zo'n grote indruk op mij gemaakt  en vooral ook mijn contact met het vroegere bemanningslid Johnn de Vries, dat ik hier steeds meer van ga herinneren.

 

Nogmaals veel technische gegevens heb ik uit het boek over rederij Carabeka, geschreven door J.H.Anderiesse, E.A.Kruidhof en J.Oostmeyer.