Schepen van toen (onder constructie)

Willekeurig enige schepen van enkele kustvaart rederijen uit die tijd.

 

CARABEKA MANAGEMENT.

----------------------------------------

 

Eddystone: Mijn eerste schip. (prima zeeschip). 

 

Rana op volle zee, is vergaan op de Noordzee bij Esbjerg in redelijk goed weer.

Emmy S in Surrey-docks in Londen met lading kali uit Oost-Duitsland.

Hier de Salvinia, gebouwd in 1959.  

Carebeka in Harlingen.

CarebekaIII ergens in het Oostblok (Riga?).

Rubicon op de rotsen bij Palma de Mallorca.

 De Carabeka VIII op de rotsen bij San Caprian en breekt. De Kapitein komt om en de rest van de bemanning wordt gered. Dit gebeurt bijna op het moment dat Carebeka wordt opgeheven.

 

REDERIJ WAGENBORG.

----------------------------------

Drie traditionele gladdekkers,uitermate geschikt voor houtladingen

     

Niet zo traditioneel met de brug in de midden. Wagenborg had zes zulke coasters. Naast de Kroonborg waren er nog de Egbert Wagenborg, Balticborg, Bothniaborg, Prinsenborg en de hier eveneens afgebeelde Nassauborg.

 

Wagenborg heeft nu een heel moderne vloot en verzorgd veerdiensten naar Ameland met de veerboten de Oerd en de Sier. En naar Schiermonnikoog met de Monnik en de Rottum.

Ook exploiteerd Wagenborg een snelboot op deze overtocht vanaf Esonstad naar Schiermonnikoog met de Esonborg. 

 

FIRMA BECK.

-------------------

Liberty vlak voor zijn tewater lating in 1952

Een wat moderner shelterdekker van Beck. 

Velox was nog moderner ( b.v. met rolluiken ) Hier naast een graan-elefater. 

 

Wijnne & Barends beheer.

------------------------------------------------

Noorderhaven gebouwd in 1951 klaar om aan te meren.

Femmy Lian te water gelaten in 1975 op Nieuwe Waterweg bij Maassluis.

Poolzee uit 1965 bij de werf in Delfzijl voor onderhoud. 

Lumey gebouwd in 1966 hier in het Kielerkanaal.

Wijnne&Barends beheerden ook een aantal kruipliners. Dit waren scheepjes die door hun geringe hoogte ver op rivieren met bruggen konden komen,(Seine-Theems.) Zoals hier op de foto. Dit is overigens  een vrij moderne. Verder heeft deze mij. nu ook een moderne vloot. 

 

J.Tavenier & W.Pont.

------------------------------------------

Hier enige houtslepers van T&P. Gekscherend de hout en zout mij. genoemd. Het was kali naar het noorden en hout terug naar de thuishaven Zaandam.Hier enkele van hun schepen uit die jaren. 

Ank-T bouwjaar 1959.

Elsa bouwjaar 1957.

Anna bouwjaar 1965.

De Bab-T uit 1952.

De naam Tilly is vaker gebruikt voor nieuwbouw.

 

De Jetty was een van de jongste schepen van Tavenier.

De Jalta was een typisch 60 à 70 er jaren schip. Ik heb een foto van de hr Buijs ontvangen van een schildering van de Wilpo, welke ik de bezoekers van mijn site niet wil onthouden.Hier dus de Wilpo (waarschijnlijk de afk. van William Pont) op vrij ruwe zee.

Om dezelfde redenen als Carebeka verkocht Tavenier zijn laatste schip aan Spliethof en de mij. werd in 1981 ondergebracht  bij de Combined Amsterdam Ship Agencies.( volgens mij ook al opgeheven )

 

Spliethof.

-------------------

Admiralengracht is in 2002 gezonken als Verran I te Egersund.

Op de Bloemgracht brak in 1961 brand uit in de bemanningsverblijven in Turku ( Finland. )Dit kostte 3 bemanningsleden het leven en 2 raakten zwaar gewond. Gesloopt in 1994 in Griekenland.

  

Kenmerkende shelterdekker van Spliethof uit die tijd.

Hier de nogal wat oudere Brouwersgracht uit 1950 die gekenmerkt werd door zijn hoge steven.

Prinsengracht was ook zo'n shelterdekker van Spliethof.

De Ubbergen voer geruime tijd in charter voor Spliethof, met paarden naar Rusland en vaak retour met koeienhuiden. Bij ingewijden werd in deze periode dit schip gekscherend de paardentramp genoemd. 

Spliethof is nu ook èèn van de grootste maatschappijen van Nederland met allerlei schepen voor elke soort lading.

 

Terwogt & Lager eigenaars en beheer,

----------------------------------------------------

Een schip van vlak na de tweede wereldoorlog gebouwd in 1946 voor deze Amsterdamse beheer mij. die tussen 1946 en de jaren 50 een intensieve lijn naar Polen exploiteerde. 

Einde de 40er jaren werd de Julia Maria te water gelaten en onder beheer van Terwogt & Lagers in de vaart gebracht. Ook een schip met de brug in het midden, in tegenstelling tot de meeste coasters,zoals uit deze site duidelijk mag blijken.  

Ook de Thea Goedkoop was een van hun oudere schepen. N.l. gebouwd in 1950.

De Aletta Johanna werd gebouwd in 1957 en is wat groter dan zijn voorgangers. 

Einde 50er jaren werd, voor mij, een van de mooiste schepen van deze mij. in de vaart genomen. De Argonaut. In de jaren 60 werd de Verdi aangetrokken en beheert door Terwogt & Lagers onder de naam Kilo. Hier een afbeelding van dit schip. 

Hier de Violetta Erica, in 1947 te water gelaten en in beheer van Terwogt & Lager. Een schip met een verhaal. Na enige keren van eigenaar te zijn gewisseld via o.a. Wagenborg, terecht gekomen in Panama. In 1977 opgelegd in Seattle op verdenking van smokkel in marihuana. Na meer dan 50 jaren omzwervingen over heel de wereld in 1998 afgekeurd als zeeschip door Loyds register.